ליקויים שיכליים

ליקויים שכליים מתבטאים בהתפתחות שכלית נמוכה מהנורמה כלומר רמת משכל הנמוכה מ- 75-80 הליקוי הינו שכלי, גופני, נפשי וחברתי.
ליקויים שכליים מתקיימים בדרגות שונות שהמשותף לכולם הוא שילד עם ליקויי שכלי לעולם לא יגיע להישגיים של בני גילו, אך בעזרת סביבה תומכת ותרגול מתמשך יתאפשר לו לממש את הפונטצייל שטמון בו.

תסמונת דאון

תסמונת דאון היא הפרעה התפתחותית רב מערכתית המאופיינת בפיגור שכלי, בריבוי מומים מולדים ובתווי פנים אופייניים.
תסמונת דאון שכיחה באופן שווה בקרב כל הגזעים ובשני המינים, היא השכיחה ביותר מבין כל התסמונות, שמקורן וסיבתן סטייה כרומוזומלית.

למרבית בני האדם עם תסמונת דאון יש רמות משתנות של פיגור שכלי ובד"כ בטווח של פיגור קל עד בינוני.
ילדים עם תסמונת דאון לומדים לשבת, ללכת, לשחק, לדבר, לשלוט על הסוגרים רק באיחור מה מבני גילם. תוכניות חינוך איכותיות יחד עם סביבה ביתית מטפחת והשגחה רפואית מאפשרת לילדים ובהמשך למבוגרים להפוך לחברים תורמים במשפחתם ובקהילתם.
בני אדם עם תסמונת דאון מעוניינים להיות חלק מן החברה ולהיות מקובלים על הסובבים אותם הם נענים בחיוב לסביבתם הפיזית והחברתית.

פיגור שכלי

מחקרים מוכיחים שליקויים בהתפתחות השכלית אינם משפיעים בהכרח על התפתחות גופנית/מוטורית או על כושר גופני. הילד המפגר יכול להגיע בתחום המוטורי כמעט לרמתו של ילד רגיל וזאת בתנאי שיקבל את הטיפול הנכון לכך, עבודה אישית המכוונת ליכולתו ולצרכיו ולפרקי למידה ותרגול ממושכים וקבועים.

הילד המפגר סופג כישלונות במהלך כל חייו ולכן רצויי לספק לו בהדרכה ספורטיבית קבועה חוויה של הישג והצלחה מגופו ולמנוע ממנו כישלונות נוספים, תחושת ה"אני יכול" תגרום להשתלבות חברתית תקינה ולכן ככל שהילד יתמודד עם עצמו וישפר את הישגיו המוטוריים ולא יימצא כל הזמן בתחרות סביבתית אשר עלולה להכניסו למתחים וחרדות אשר יפגעו בבטחנו העצמי.

מחקרים מראים שילדים אשר מקבלים חיזוק בתחום המוטורי באופן קבוע משפרים את היציבות הרגשית שלהם ואת ביטחונם העצמי ומראים שיפור מובהק ברמת המשכל שלהם ואף הקלה בהשתלבותם בחברה ובעבודה.

תוכנית החינוך הגופני צריכה להקנות מיומנויות בסיסיות ולהתעכב עליהם עד שהילד מבצעם ללא מאמץ מחשבתי, כל מיומנות חדשה צריכה להתבסס על מיומנות מוכרת ויש לשים דגש על מיומנויות יסוד כמו הליכה נכונה ויציבה, ריצה, קפיצה, ניתור, דילוג וכו' ומשם להתקדם לתרגילי שיווי משקל, קורדינציה והתמצאות במרחב.

אין החולקים על חשיבותו של החינוך הגופני לילד המפגר, מידת הצלחתו נמדדת במידת ההסתגלות החברתית- תעסוקתית שלו כבוגר.

חברה מתקדמת חייבת לדאוג לילד המפגר באותה מידה שהיא דואגת לילד הנורמטיבי ופירושו של דבר = עבודה מאומצת ורבה יותר עם הילד המפגר לקבלת התוצאות המיוחלות.

פגישת הייעוץ היא ללא תשלום וללא כל התחייבות!

תודה על פנייתך

הודעתך נשלחה בהצלחה!